Tag plads i chefstolen!

Skrevet af: Jane Rosengren


Går du og drømmer om at realisere dine ambitioner? Har du en leder i maven? – eller er du allerede leder og ønsker at gøre det endnu bedre?

Mit spørgsmål ”Velkommen … hvad er dit mål med dette individuelle lederudviklingsforløb?” får ikke lov at hænge mange splitsekunder i luften:

”Det er nemt at svare på” … lyder den fra den forholdsvis unge mand som sidder overfor mig. Rank, good looking og selvsikker med papirerne i orden og baglandet på plads. ”Jeg vil have en chefstol – ja, faktisk vil jeg helt op på VP niveau … og jeg er ikke kendt som den tålmodige type!”

Så er scenen sat. Bum. Bare sæt i gang Jane Rosengren. Gutten vil have magt, firmabil og indflydelse.
Og meget gerne i en fart.

Så vi går i gang. Visionen er sat (chefstolen) og der skal udarbejdes en handleplan og fastlægges milepæle.
Oftest er det sådan, at den jeg coacher og giver ene-undervisning selv har et par ideer til, hvad vi skal arbejde med for at bringe vedkommende i mål. Altså en del af handlingsplanen. Resten bruger jeg min erfaring med udvikling af superledere til at vurdere – dels på første møde og dels undervejs i forløbet, når jeg lærer vedkommende at kende. Det er mange forskellige områder, vi kommer omkring. Hver enkelt som har været igennem forløb hos mig de seneste +10 år har fået deres helt eget, skræddersyede forløb, som indeholdt præcis dét, som kunne bringe vedkommende videre i rollen som leder.

”Jeg har sagt det …men de gør det ikke!”
Rigtigt mange er ikke dygtige nok til at tale til en gruppe og sikre sig, at de får alle med på den ide, som de er sat til at præsentere gruppen for = god ledelse.
Det skyldes oftest, at de mangler forståelse for motivationsretningerne i den gruppe (eller det individ) de taler til og skal motivere. Lederen udtaler det ofte som: ” jeg har sagt det … men de gør det ikke” .
Så for de flestes vedkommende bruger vi tid sammen på at kortlægge, hvordan din kommunikation bedst muligt rammer de mennesker, du gerne vil have i tale. Og det er forholdsvis enkle principper og værktøjer vi tager i brug. Det behøver nemlig ikke at være svært for at være virksomt.

I forhold til den unge mand, som som vi lagde ud med tog vi naturligvis fat på 2 hovedområder.

Dels: hvad skal du klædes på med for at kunne bestride den stilling, du ønsker dig?
Dels: hvordan agerer du i organisationen for at opnå din forfremmelse?

Hans forløb gik over 20 uger og kort tid efter afslutningen stod han med et tilbud om forfremmelse, firmabil, magt og indflydelse. Virksomheden gav ham også endnu et forløb hos mig for at sikre, at han havde en rådgiver på sidelinjen i den første krævende tid.

Endnu en chefstol er besat …



Widget "Mainpage left" goes here