Succes som leder i 2013

Skrevet af: Jane Rosengren


Du kan ikke længere forvente, at resultaterne kommer af sig selv, fordi du har en brillant strategi, eller forvente, at alle dine medarbejdere pr. definition er dybt engagerede blot fordi du har ansat dem. Såvel resultater og medarbejdere skal du – som leder – konstant og uafladeligt forme, reforme, støtte og sørge for. Mere end nogensinde før. Og dét kræver, at du ved, hvorfor du selv er med i gamet – at du ved, hvem du selv er. Sådan udtaler professor ved INSEAD Gianperto Petriglieri om ledelse i 2013.

Større krav til dig som leder
Aldrig er der blevet stillet større krav til dig som leder, end der gør i dag. Aldrig har vi været i en global konkurrence som med en snuptag kan forandre den verden, du som leder agerer i. Måske er du i morgen ansat i en kæmpe kinesisk koncern, hvor du i går var ansat i en lille dansk. Måske er jeres teknologiske vidunder overhalet i morgen? Din forandringsparathed skal altid være påklædt og klar til at tage fat.

Krævende generation af medarbejdere
Lad os straks slå fast, at begrebet ”generation” her ikke er aldersbestemt men nærmere en definition af et fælles værdisæt på tværs af alder og øvrige grupperinger. De medarbejdere du skal berede dig på at lede i den nærmeste fremtid – måske allerede i morgen – er ikke af den gamle skole, som gik efter at få deres stræbsomme, årelange indsats belønnet med en forfremmelse. De arbejder for en sag. En sag som de finder vigtig og interessant og som giver mening for dem. For et årti siden var det primært kvinder, som havde den tilgang, at deres arbejdstimer skulle anvendes på noget, som ”gav mening”. Det breder sig nu og er ikke længere kønsbestemt. Den nye generation vil have mening, fællesskab og forandringer. Mening frem for vækst. Vi er midt i et paradigmeskift. Og der er ikke andre til at etablere den mening, det fællesskab og de forandringer … end DIG … lederen.

Den generation du skal lede er nok krævende… javel … men også selvledende og forandringsparate. Og leverer du ikke varen, så er der kontant afregning ved kasse 1. Loyalitet er et ord som i virksomhedssammenhænge kan søge optagelse i fremmedordbogen. Hvis du ikke kan levere mening, fællesskab og forandringer, ja, så kan de måske på den anden side af gaden. Færre og færre sætter snuden op efter et guldur.

Udvikling eller afvikling
Aldrig før har udtrykket ”du er enten under udvikling eller afvikling” været mere sandt end i dag. En leder som ikke sikrer at være i læring og udvikling er i afvikling. Og her taler vi faktisk sjældent om faglig udvikling. De fleste er enten rigeligt godt dækket ind af egen faglighed eller har sørget for at tiltrække en høj kollektiv viden og selv tage posten som leder seriøst frem for at ville være fagmand.

Vi taler oftere om en personlig udvikling end om faglig udvikling.
En leder i 2013 som ikke er 100% klar på, hvilken effekt lederens egen adfærd og kommunikation har på medarbejderne vil ikke opnå succes.

Som leder i 2013 skal du forstå praktisk psykologi og du skal kende dig selv på et niveau, som ikke tidligere har været nødvendigt. Vi kan ikke længere blot lade vores ubevidste handlemønstre regere. Vi må udøve neuroledelse* og lære, hvad der gemmer sig i vores ubevidste og håndtere det bevidst. Selvindsigt. Vores medarbejdere ved måske ikke mere end os om personlig udvikling og selvindsigt. Men de opdager helt bestemt, når det ikke er der!

Det stopper ikke her ….
Det stopper ikke ved selvindsigten. Vi forlanger i dag, at ledere skal være frontløbere både på det fysiske og det mentale felt. Vi finder os ikke i, at en leder mister besindelsen eller ubevidst i ord og gerning giver udtryk for begrænsende værdier og overbevisninger. Og vi vil også have en fysisk sund leder. Du skal være slank og i form, spise sundt, møde veludhvilet og med klare øjne. Tiderne hvor en storrygende, kaffeslubrende chef med fed vom og røde øjne – pga. for meget kontorarbejde og for lidt liv i øvrigt – regerede er ovre. Vi vil have ledere som vi ser op til, som kan motivere os, som er mere end et hult jakkesæt og som er bade agerende og reflekterende. Og som selv har fundet meningen og melodien. På alle planer.

Vejen til den succesfulde ledergerning går gennem kontinuerlig selvindsigt og selvudvikling. Ikke en enkelt hurtiglæst bog eller en halv times telefoncoaching. Grundig, intelligent og kontinuerlig personlig udvikling, så dine medarbejdere kan se dig som det fyrtårn, de faktisk stadig har rigtigt meget brug for. Hellere det end afvikling, ikke?