Når chefen giver stress

Skrevet af: Jane Rosengren


5 tip til at holde stress fra livet

Kender du det, at chefen kommer drønende ind af døren 5 minutter for sent til det møde, som han selv har indkaldt gæsten til? Tager det sidste kaffe uden at sætte nyt over og brokker sig over, at ingen har underholdt gæsten i ventetiden? Beder en af sine ansatte om at flytte hans bil fra indkørslen til en officiel p-plads, smider jakken på receptionistens bord og efterlader alle i en hvirvelstorm af stress… Kender du det?

Hvis vi regner lidt på det, så er der spildt oceaner af god arbejdstid helt konkret ved, at mange har haft deres opmærksomhed ved, at chefen ikke var fremme til tiden. Og mere indirekte ved, at stemingen som bliver skabt ikke ligefrem er produktionsfremmende og desuden sætter en standard, som ingen virksomhed bør operere på.

Chefer har ofte travlt … men de har overblik, indre ro, kommer til tiden, sætter og følger en passende standard og behandler andre (og disses tid) med respekt. Ellers er de stressede. Og hvis de ikke kan undskylde ovenstående opførsel med stress … så er de uegnede som ledere. Fik vi lige skabt en masse stressede ledere alene ved den bemærkning?

Stressede ledere har det desværre med at avle stressede medarbejdere og derfor går det bare ikke at have stressede ledere gående frit rundt i organisationen. De underminerer de ansattes evne til at producere, højner risikoen for fejl, ulykker og dårlige beslutninger.

Stressede ledere minder om et glas vand med en spiseskefuld mudder i. Balancerede ledere minder om et glas vand med en skive frisk, økocitron. Hvilken er mest frugtbar og skaber det bedste klima, de bedste betingelser og dermed de bedste resultater?

Hvis du selv er leder og kan kende noget af ovenstående adfærd og måske også mærker nogle af følgende symptomer:

  • hjertebanken
  • uafbrudt søvn
  • ondt i maven
  • glemsom
  • indre uro
  • forringet immunforsvar
  • kort lunte

… så er det måske tiden at kigge dine stressforebyggende vaner lidt efter i sømmene.

Her er 6 tips som kan hjælpe dig med at forebygge, at hele din organisation kommer til at lide under din stress:

  1. Skab et frirum 10-20 minutter om dagen, hvor du kun skal slappe af og mærke din krop (lær evt. mindfulness)
  2. Skab en ”done” liste og ros dig selv for de ting, som du får sat i værk
  3. Vær super-realistisk når du sætter kortsigtede mål og slå hellere lidt større langsigtede mål op
  4. Få rådgivning, coaching og sparring så du konstant er klar parat: Ingen kan alt alene.
  5. Vis respekt for søvn, hvile, vejrtrækning, kost, motion, frisk luft og gode relationer.
  6. Kend din egen no brain activity/ladestation: Er det dans?, løb? samtale? sex? haven? kultur? andet?

Kommentarer modtages gerne på jane@instantchange.dk, tak.